Ga terug

De trends van 2014 volgens Monique van der Reijden

Monique's picture

Zodra er een nieuw seizoen aanbreekt in woonmodeland, zie je deze blonde verschijning geheid ergens op televisie en in ongeveer alle bladen. Monique van der Reijden is een van de bekendste interieurstylisten van ons land. Omdat ze daarnaast jarenlange ervaring heeft als journaliste, weet ze als geen ander het laatste nieuws over woontrends te brengen. En er is meer. Monique mag dan goed vertegenwoordigd zijn in de traditionele, offline media, maar online doet ze het zo mogelijk nog beter. Als directeur van Dutch Style Company ontwikkelt ze content en social media strategieën voor woonmerken. Reden genoeg voor de redactie van Homezy.nl om deze duizendpoot te interviewen over de trends van 2014.

 


Beroep: interieurstyliste & trendwatcher
Bekend van: radio en televisie, diverse woontitels

 

1.      Wat is het verhaal van Monique? Hoe ben je in de woonbranche beland?

 

Na mijn studie economie ben ik mijn carrière gestart in de tijdschriftenmarketing. Al snel trok het eigen ondernemerschap en ben ik gestart met mijn eigen communicatie- en stylingbureau DutchStyleCompany.nl. De overkoepelende brancheorganisatie CBW-MITEX heeft mij benoemd tot hoofdredacteur en eindverantwoordelijke van Perscentrum Mode & Wonen, een onafhankelijk instituut dat zich bezighoudt met trendsignalering voor de consument op het gebied van mode en interieur design.

Vanaf dat moment heb ik me gespecialiseerd in alles op het gebied van wonen en heb ik het modische aspect ervan ontwikkeld met de introductie van Woonmodetrends. Deze trends voor de consument zijn een enorm succes: we hebben een bereik van 75 miljoen contactmomenten op jaarbasis. Dat komt doordat wij abstracte trends vertalen naar echte hedendaagse interieurs waar mensen zich door kunnen laten inspireren.

 

2.      Wat is volgens jou de grootste reden voor je succes?

 

Doen wat je leuk vindt en het streven daar de beste in te zijn. Het is een combinatie van creativiteit, expertise en een excellent team om me heen waardoor we echte grote producties & campagnes kunnen verzorgen. We hebben een hoog niveau in het leveren van de juiste creatieve content in de juiste context.

 

3.       Wat betekent de online groei van wonen (een van de sterkst groeiende online segmenten) volgens jou voor de branche?

 

Dat je online vertegenwoordigt moet zijn anders ga je het niet redden.  Wij ondersteunen nu bedrijven actief op het gebied van SOCIAL MEDIA.  Het grootste probleem is dat bedrijven geen idee hebben hoe ze een social media stategy kunnen ontwikkelen ter realisatie van hun doelstellingen. Steeds meer consumenten oriënteren zich via social media. Met name voor de ‘profilering’ van een merk en de totale look & feel van een bedrijf, moet je daar dus zijn…24/7!

 

4.       Wat zijn volgens jou dé woontrends van 2014 en waarom?

 

Dat is niet samen te vatten in één alinea. Dat is te beperkt! Want er is zoveel moois, nieuws en leuks te vertellen; zoveel inspiratie om in je huis mee aan de slag te gaan.

Wij laten in de Style Guide Home de belangrijkste woontrends zien met uitleg over de nieuwste meubelen, stoffen, verlichting en accessoires. We laten je alle woonstijlen zien: van modern tot klassiek en van landelijk tot romantisch. De digitale bladerversie is te zien op http://www.styleguidehome.com/

 

5.        Wat is over het algemeen jouw smaak in wonen?

 

Ik heb thuis een mix van industrieel, nomadisch, design en retro en fotokunst van Steven Klein. Mijn kleuren/materialen zijn wit-zwart-petrol, blue-denim-hout-beton. In de slaapkamer  ben ik net overgestapt op paars/grijs tinten.

 

6.        Wat zijn jouw 3 tips voor onze lezers:

 

Omring je met dingen die JIJ mooi vindt en zie je interieur niet als iets statisch maar juist als iets dat in beweging is (net als je garderobe). Combineer vintage met nieuw en durf met kleur!! Want alles ‘neutraal’ is vaak synoniem voor saai. Laat je interieur een reflectie zijn van je persoonlijkheid en doe aan ‘styling’: de compositie van accessoires, een paar mooie verse bloemen, een extra plaid, sierkussens, kaarsen…het draagt bij aan de sfeer!! En vergeet de sfeerverlichting niet. Geld is minder belangrijk dan een gevoel voor stijl.

 

   Wat zijn jouw persoonlijke woonplannen?

 

Een nieuwe keuken.

 

   Wie moeten we nog meer interviewen?

 

Linda de Mol, vrouw van de wereld en voelt met haar team feilloos de trends aan.

 

Kijk ook op http://www.perscentrumwonen.nl/ & http://woonmodetrends.nl/